Skatemerk CadoMotus heeft vergevorderde plannen om medio 2013 al te beginnen met de bouw van een hypermoderne, overdekte skatebaan op Papendal. De baan moet niet alleen de snelste van de wereld worden, maar zit ook vol technische snufjes waarmee de ontwikkeling van nieuwe materialen naar een volgend niveau moet worden getild.

CadoMotus, dat zich zelf ook bij het centrum zal vestigen, heeft voor het plan de handen op elkaar gekregen bij de Europese Unie en het NOC*NSF. Het hele project, dat zo’n tien miljoen euro gaat kosten, wordt voor een groot deel gesubsidieerd, omdat het past binnen de visie van de nationale sportkoepel om tot de top tien sportlanden van de wereld te horen. Bovendien is het een boost voor Nederland als kenniseconomie.

“Je moet je voorstellen dat we op deze skatepiste continu wetenschappelijk onderzoek kunnen doen onder gecontroleerde omstandigheden”, zegt directeur Diederik Hol over de baan, die er uit moet gaan zien als die in het Duitse Geisingen. “Het verschil met die hal is, dat wij er een tribune voor 20.000 mensen omheen bouwen.” In de hal moeten in 2015 al de Wereldkampioenschappen plaatsvinden.

Disciplinemanager inline-skaten van de KNSB, Arjan Smit, kon zijn oren niet geloven, toen hij enkele maanden geleden betrokken werd bij het project. “Topatleten hebben we al. Met deze faciliteiten ben ik ervan overtuigd dat we binnen enkele jaren het beste skateland ter wereld kunnen worden. Minstens zo belangrijk is de erkenning voor de sport vanuit de nationale sportbond en nationale TV.”

Bij het wetenschappelijk onderzoek dat mogelijk wordt op en rond de baan, moet worden gedacht aan allerlei inspanningstesten met in-build laboratoria, maar ook op het gebied van materiaal moeten grote stappen worden gemaakt. “We hebben met allerlei computermodellen al previewtests kunnen doen. Het blijkt dat met name in het design van skateframes nog twintig tot dertig procent winst valt te halen, en dat ook skatewielen nog lang niet zijn uit ontwikkeld.” De nieuwe producten die alle onderzoek gaan opleveren, zijn het eerste twee jaar exclusief voor Nederlandse rijders.

In het ontwerp van de baan is ook de NOS geraadpleegd, om het maken van spectaculaire beelden mogelijk te maken. De omroep verklaart altijd te hebben geloofd in het inline-skaten, maar was nooit in staat de wedstrijden goed in beeld te krijgen. Het ontwerp rond de baan heeft plaats voor tien spectaculaire cameraviews, zoals één die van onder door de skatebaan kan kijken, evenals vliegende camera’s. De NOS wil alle nationale en internationale evenementen op de baan gaan uitzenden.

Meer informatie zal verstrekt worden op maandag 2e Paasdag tijdens een persconferentie op Papendal.