Maar liefst twintig jaar schaatste Jan Maarten Heideman op Raps en dit jaar stapte hij over op de Marchese Record. “Ik raakte het gevoel op mijn oude buizen kwijt en vond het vanaf de eerste meter op Records weer terug.”

Hij is de meest succesvolle marathonschaatser ooit. Driemaal werd hij Nederlands kampioen op kunstijs, driemaal op natuurijs, twee keer won hij een Alternatieve Elfstedentocht en hij greep het ongekende aantal van 76 dagoverwinningen.

“Raps maakte bovendien de buizen niet meer waarop ik reed”, verklaart hij zijn overstap op anders materiaal. Voor de meeste schaatsers een aangelegenheid die soms jaren in beslag kan nemen. “Ik reed vanaf de eerste meters lekker op de Marchese Record, dus heb geen moment meer getwijfeld.”

De Marchese Records sturen heel fijn terug, waardoor ik meteen goede druk heb.

Dat goede gevoel had hij niet gelijk op klapschaatsen van andere merken. Hij probeerde bijvoorbeeld Viking. “Misschien had ik ze daarvoor langer moeten testen. Maar als je op de ene buis wel meteen snelle rondes rijdt en de bochten lekker kan door versnellen, blijf je daar toch bij hangen. En het was vlak voor het seizoen, dus veel tijd had ik niet.”

Het gevoel dat Heideman zoekt, heeft vooral met druk te maken. “De Marchese Records sturen heel fijn terug, waardoor ik meteen goede druk heb. In de tijd dat ik op Raps reed en zij erg stijve buizen maakten, had ik ook carvemessen nodig om terug te kunnen sturen en de afzet lekker te raken.”

Heideman staat bekend om zijn experimentele houding. Zo hielp hij in het verleden mee een wisselschaats te ontwikkelen en schaatste hij jaren op ultradunne messen.

Een speciale behandeling hebben de Marchese buizen niet nodig gehad. “Ik rijd gewoon op de standaard uitvoering met ronding 21 en zonder bending. Ik heb ook dunnere messen geprobeerd, omdat ik geloof dat dat sneller is. Het probleem was dat het mes zich dan anders ging gedragen. Hij liep voor mijn gevoel wat bij me weg.”

De afgelopen weken reed Heideman een kleine duizend wedstrijdkilometers op natuurijs. Hij was benieuwd hoe de ijzers zich zouden gedragen op slecht ijs en met scheuren. “Tjonge, ik ben een paar keer goed onderuit gegaan. Maar de buizen bleven perfect recht.”