Nu de covers van de shorttrack helmen mogen, is het tijd voor een revolutie

De internationale schaatsbond verplicht niet langer het dragen van helmcovers in het shorttrack schaatsen. En als we de helmcover afnemen van de shorttrack helm, komen we er pas achter dat het tijd is voor een revolutie voor helmen in het shorttrack. In aerodynamica, gewicht, ventilatie en stijl.

Sinds de officiële erkenning van de sport in de jaren ’80 van de vorige eeuw is vrijwel alles veranderd in het shorttrack. Van de schaatsen tot de manier waarop deze te prepareren en natuurlijk de atleten in hun professionaliteit. Waar het shorttrack ook in voorop liep was de helm. Pas vorig jaar werd de helm verplicht gesteld in het marathonschaatsen. Even daarvoor werd de helm verplicht gesteld in de mass-start. Zo’n dertig jaar nadat het shorttrack al koos voor hoofdbescherming.

Sinds de invoering van de helmplicht in het fietsen, is daar enorm veel veranderd. Kijk naar de ontwikkeling van Giro-helmen tussen 1990 en 2016. Het begon met de pothelm, waarnaar merken vooral focusten op gewichtsbesparing en ventilatie, met grote gaten. De laatste jaren zien we het belang van aerodynamica toenemen, nu onderzoeken in windtunnels aantonen dat dit vele procenten verschil maakt in weerstand.

Change in design of bike helmet

(Ondertussen is de meest gebruikte shorttrackhelm nog altijd vrijwel hetzelfde.)

De nieuwe schaatshelm voor het shorttrack schaatsen

Door de ingevoerde helmplicht in het marathonschaatsen is de ontwikkeling van de schaatshelm in een stroomversnelling geraakt. Net als in het fietsen moest ten eerste worden nagedacht over ventilatie, vanwege de lange afstanden en de broodnodige afvoer van lichaamswarmte.

Ventilatie en vochtverlies

Het hoofd is één van de belangrijkste lichaamsdelen als het gaat om het afgeven van warmte. Hyperthermie staat voor prestatievermindering door oververhitting van het lichaam en dehydratie treedt op als er teveel vocht wordt verloren. Beide gevaren zijn actueel in het marathonschaatsen, maar heeft vrijwel zeker ook effect op kortere wedstrijden in het shorttrack. Van oververhitting of dehydratie zal niet snel sprake zijn in het shorttrack, maar het lichaam moet ook bij korte inspanningen harder werken om te koelen. De doorbloeding van de huid neemt toe, waarmee de spierdoorbloeding afneemt. Tevens geeft het lichaam warmte af via zweet. En dat tikt aan, want uit onderzoek blijkt dat 1% vochtverlies van het lichaam zorgt voor een daling van ongeveer 4% in prestatie, terwijl een vochtverlies van 2% zo’n 8% prestatievermindering teweeg brengt.

Dat zijn niet langer details, maar elementen die van wezenlijk belang zijn.

Een tweede element is dat, in tegenstelling tot het fietsen, er conform de ISU regels geen grote ventilatiegaten mogen worden toegepast. Vanwege het gevaar van schaatsmessen die het hoofd kunnen verwonden tijdens valpartijen. Ventilatie moet dus plaatsvinden via kleinere ventilatiegaten in de schaatshelm.

Als derde speelt de aerodynamica ook het in schaatsen een belangrijke rol, aangezien de snelheden ongeveer gelijk liggen aan van het fietsen.

Ten vierde is het gewicht, net als in het fietsen, van groot belang, zeker gezien de voorovergebogen houding.

Al deze zaken spelen een rol, in de wetenschap dat als vijfde ook het design ook aan de achterzijde de vorm van het hoofd moet volgen, in tegenstelling tot het fietsen.

De eerste echte schaatshelm werd vorig jaar geïntroduceerd door Cádomotus. De Cádomotus Alpha schaatshelm.

De Cádomotus Alpha schaatshelm brengt vernieuwing binnen de shorttrack sport

Shorttrack helm Cádomotus Alpha

De Cádomotus Alpha werd vorig jaar met open armen ontvangen in het marathonschaatsen, omdat het de eerste helm was die zowel qua ventilatie als aerodynamica als gewicht innovatieve stappen zette. Het vormde conform de ISU regels de vorm van het hoofd (zonder punt naar achteren), had ventilatie aan de voorzijde die klein genoeg bleef in het kader van de veiligheid en is maar liefst 50 gram en 18 procent (!)  lichter dan de shorttrack helm van Las (280 om 230 gram).

Om zonder grote gaten wel voldoende ventilatie te realiseren, zijn de dichte tijdrithelmen in het wielrennen goed bestudeerd. De luchtkanalen in de Cádomotus schaatshelm en de meerdelige voering in de helm zijn voorbeelden van innovaties die zijn toegepast.

Bovendien bewijst de Cádomotus Alpha schaatshelm dat schaatshelmen ook mooi kunnen zijn. De aeroshields op de bovenzijde zijn verwisselbaar en persoonlijk te maken met logo’s van jouw club, jouw favoriete kleur, naam of nummer.

Innovaties onder de schaatshelm cover

Al deze innovaties bleven dankzij de helmcover onder de radar in het shorttrack schaatsen. Na dertig jaar is er eindelijk vernieuwing. Sneller, koeler, lichter en mooier. Vier vernieuwingen voor het shorttrack schaatsen.

In 2017 wordt de Cádomotus Omega geintroduceerd:

A revolution in short track helmet market