De effectieve voetlengte van een klapschaats

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de optimale positie van het scharnierpunt van klapschaatsen. Geen van de experimenten heeft een eenduidig antwoord kunnen geven op de vraag wat nu optimaal is. Het is gebleken dat het per persoon verschilt bij welke plaatsing van het scharnierpunt de schaatser de meeste energie levert in zijn afzet.
In de onderzoeken spreekt men van een effectieve voetlengte welke de beste positie van het scharnierpunt bepaald. Hiermee wordt bedoeld de horizontale afstand van het hart van je enkelgewricht tot het scharnierpunt.

De meest effectieve voetlengte (aangeven in blauw) schommelt rond de 63% van de totale voetlengte (oranje). Een Marchese schoenmaat 42 is 272mm lang en daarbij hoort dan een gemiddelde effectieve voetlengte van 171mm. Echter zou dit voor de ene schaatser met schoenmaat 42 best 160mm kunnen zijn en voor de andere schaatser juist 175mm. De 63% is slechts een richtlijn en geeft aan hoe complex de schaatsafzet is.

 

Verstelbaarheid van schaatsen is belangrijk

Het is dus belangrijk dat de schaatsschoen verstelbaar is op het klapschaatsonderstel. Schaatsers zullen hiermee moeten experimenteren om de juiste effectieve voetlengte te kunnen vaststellen. De tabel hieronder geeft aan wat de verstellingsmogelijkheid is van iedere combinatie Marchese schoen en beugelmaat. Tevens is de meest voorkomende buislengte voor iedere schoenmaat in de tabel gezet.

 Verrichtte onderzoeken naar de optimale positie van het scharnierpunt van een klapschaats.

1) de Koning JJ, Houdijk H, de Groot G, Bobbert MF, From biomechanical theory to application in top sports: the Klapskate story.Journal of Biomechanics  2000; 33:1225-1229

2) Houdijk  H, de Koning  JJ, de Groot G, Bobbert MF  & van Ingen Schenau GJ, Push-off mechanics in speed skating with conventional skates and klapskates. Medicine and Science in Sports and Exercise, 2000; 32, 635-641.

3) van Horne S and  Stefanyshyn DJ, Potential Method of Optimizing the Klapskate Hinge Position in Speed Skating. Journal of applied Biomechanics, 2005; 21: 211-222