Gisternacht is in Washington het vierde seizoen van de Amerikaanse indoor skatecompetitie NSC van start gegaan. De beste skaters uit het land vochten adembenemende duels uit op een houten vloer, in krappe bochten en volgens Amerikaans recept.

Knallende muziek, flitsende lichten en ook de pitspoezen ontbreken niet. Dit is het National Speedskating Circuit, het NSC, mede opgericht door 28-voudig wereldkampioen Joey Mantia. Op de indoor rinks, meestal gebruikt voor roller disco’s, geven de rijders traditioneel geweldige shows. Shorttrack op wielen, in een disco setting, maar vooral ook met een vooruitziende en innovatieve blik van de initiatiefnemers.

Het is een poging van oprichter Miguel Jose om de sport breder onder de aandacht te krijgen, met een professionele uitstraling. Wachten tot de televisie verslag gaat doen van het inline skaten of op een Olympische status, duurt hen te lang. Ze nemen het heft in eigen hand. De livestream trekt meer dan tienduizend kijkers, van over de hele wereld, en het aantal fans groeit ieder jaar. “We laten de sport groeien, sneller dan jullie voor mogelijk houden.”

De beste rijders verdienen een gold card tijdens de selectiewedstrijden, het voorrecht om mee te doen. Alleen maar toppers dus en van buiten de US krijgen alleen wereldkampioenen wildcards. Geen wirwar van allerlei wedstrijdoutfits; iedereen rijdt in een door NSC beschikbaar gesteld pak, iedereen rijdt op dezelfde wielen. Gelijke kansen en geen commerciële belangen. De atleten worden als helden ontvangen en als iemand met veertig kilometer per uur en een pirouet (360)(video) finisht, gaat het publiek uit hun dak.

De NSC is misschien wel hét voorbeeld van hoe het inline skaten zelf het initiatief moet nemen om te werken aan meer fans. Mede daarom is het Nederlandse CadoMotus de hoofdsponsor van het professionele circuit geworden. “Ik word helemaal enthousiast van hun visie op de sport”, zegt eigenaar Diederik Hol. “We moeten niet blijven afwachten, maar vooruit. Het concept is geweldig, ze brengen de sport met hun live streaming de hele wereld over en nemen fans en sponsoren serieus.”

Shorttrack op wielen, in een disco setting.

De NSC is ook blij met CadoMotus. Joey Mantia ziet de league dankzij de deal verder groeien. “Om fans en rijders te blijven enthousiasmeren, moeten we blijven verbeteren”, zegt hij. CEO Miguel Jose ziet overeenkomsten. “Beide staan we bekend om onze wil altijd te innoveren.”

Innovatief is de NSC. Een radicaal andere invulling van de wedstrijdkalender zorgt ervoor dat de kleine sporthallen propvol zitten met gillende fans. Diederik Hol: “We moeten een voorbeeld aan ze nemen in Europa en Nederland. We weten allemaal dat het op deze manier kan, maar doen het niet. Zij doen het wél.”

Gisteren was de eerste van vier wedstrijden. Op 14 maart en 25 april vinden de tweede en derde manche plaats en in juni volgt de finale.

Livestreams zijn te volgen via: http://pronsc.com/

https://www.youtube.com/watch?v=6f0jzPoCvgg