We kijken uit naar een nieuwe zomer, waarin duizenden mensen gaan genieten van de skatebeweging. ‘The speed of intelligent motion’, zijwaarts-voorwaarts!

Vorig jaar hebben we u geïnformeerd over onze visie op retail. Ons prijsbeleid is er op gericht om speciaalzaken te helpen. Wij staan voor kwaliteit, functionaliteit en goede service en we staan daarom pal achter onze winkels. Internet sales is niet meer weg te denken, maar kan onmogelijk dezelfde service bieden als een fysieke winkel. Wij geloven in toegevoegde waarde, niet in prijsgevechten. Daarom scherpen wij ons beleid de komende jaren verder aan waarmee de juiste balans tussen online en offline verkoop vastgelegd wordt.

Expert stores - nog exclusiever
Nieuw in 2016 is dat we een Expert verkoopkanaal in onze webshop gaan toevoegen. Deze Expert B2B is er op gericht om winkels te helpen te investeren in hun specialistische toegevoegde waarde richting klanten. De toegevoegde waarde van een winkel is professionele service en dat kan alleen op basis van een duurzame relatie tussen u als dealer, Cádomotus als producent en de klant.

Daarnaast kunnen Expert-dealers profiteren van volumekortingen, ook op onze Premium-lijn. Zo bieden we in deze Premium B2B MPC wielen per doos aan voor een interessante prijs. Naast prijsvoordelen leveren we producten exclusief aan onze Expert dealers, zoals Marchese en Mariani iD schoenen (tien verschillende kleuren), Mariani Dogma en toekomstige limited edition producten.

Hoe word je Expert store?
In 2016 behoren al onze R8 dealers tot deze groep. Dat betekent dat de jaaromzet 16.000 euro moet bedragen of de seizoensvoororder minimaal 8.000 euro. In 2017 willen we ons beleid nog verder doorvoeren en met onze Expert dealers nadenken over hoe winkelinrichting, kennis, service en collectie nog beter op elkaar kunnen worden afgestemd, om juist in deze tijd het bestaansrecht van de speciaalzaken verder uit te bouwen.

Cádomotus Expert Stores gaan verder. Het zijn winkels die werken met mensen die hun enthousiasme voor de sport, specialisme in materiaal en passie voor de klant weten te bundelen. Het beste advies is standaard inbegrepen, zodat uw klant sneller gaat skaten, comfortabeler is en meer plezier gaat beleven.

Marge-verbeteringen - nieuwe Economy-producten
We introduceerden vorig jaar twee productgroepen: Economy en Premium. Economy-producten zijn van professionele kwaliteit voor een goede prijs, met goede marges voor distributeurs en dealers en altijd op voorraad. De Premium-lijn bestaat uit onze exclusievere merken, voor de fijnproevers, onder andere Marchese en Mariani Dogma schoenen, MPC wielen en Bones lagers. Deze zijn niet altijd op voorraad en worden geleverd tegen beperktere marges. De reden dat we deze producten toch voeren is dat we speciaalzaken hiermee de kans geven om onderscheidende producten in de winkel te leggen.

Met onze Economy-producten hebben we vorig jaar al de stap gezet om marges voor retailers te verbeteren. In 2016 gaan we daarmee door. We hebben onze eigen Xenon skeelerwielen toegevoegd aan deze lijn en ook de Cádomotus-Fila-kleding zit in deze productgroep, terwijl deze voorheen nog Premium was. Om de marges van deze kleding te beschermen, is de prijs hoger dan de steeds goedkopere skeelerkleding in de markt. We zijn ervan overtuigd dat juist de modieuze stijl in combinatie met de beste kwaliteit in de markt het verschil zullen maken. Niet voor niets rijdt ook Lotto-Jumbo in deze Filakleding. Om ook de marges voor Marchese schaatsschoenen te verbeteren, gaan we de prijs van deze schoenen iets verhogen.

Marge-verbeteringen - staffels
U kent inmiddels onze manier om inkoopprijzen te berekenen. De kortingen op de inkooprijs groeit mee met uw investering in onze producten, wat resulteert in een account tussen R0 en R8. In 2016 bieden we staffelkortingen op producten zoals backpacks en schaatshelmen. De accounts tussen R0 en R6 krijgen daarbij kleinere staffels aangeboden voor een mooie korting, de accounts van R8 en hoger krijgen grotere staffels aangeboden voor meer korting. Voor backpacks zijn dat staffels van 5 en 10 stuks, bij de schaatshelmen 16, 32 en 64 stuks.

Voororders - voor betere afstemming tussen vraag en aanbod
We hebben een voorordermodule geïnstalleerd in onze online B2B-omgeving. Als onze producten niet meer op voorraad zijn, verschijnt een pre-order knop. Wanneer je daarop klikt wordt ook aangegeven wat de te verwachten leverdatum is. Hiermee kan uw bestelling meteen ingegeven worden en bent u er zeker van dat de artikelen per direct afgestuurd worden als deze binnen komen in ons magazijn.

Daarnaast helpt ons dit om in te schatten hoe de vraag in de markt naar bepaalde producten is. Dit blijkt keer op keer lastig in te schatten, maar willen we met deze tool verbeteren. Hoe meer gevoel en informatie-uitwisseling tussen retailer en fabrikant, hoe beter we de klant kunnen helpen.

Als laatste - excuses
We willen ons excuseren voor de onjuiste facturen die vorig jaar verstuurd zijn, waarbij onder andere de dealerkorting niet goed berekend was. We werken met Magento, een systeem dat ongekende mogelijkheden biedt, waarvan we u hierboven al enkele schetsten. Magento helpt ons om dealers beter te bedienen en te helpen. Ondanks dat het systeem ook door grote gerenommeerde bedrijven wordt gebruikt (PostNL, de Bijenkorf), blijken sommige details nog lastig correct uit te voeren. Dit blijft onze aandacht houden en we streven naar een betrouwbare geautomatiseerde oplossing.